اخبار و رویدادها - آرشیو

برگزاری نشست تخصصی فرهنگی « فرضیه نماز و حماسه حسینی »   در مجتمع آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره)واحد تهران مرکزی -مهر۹۶
برگزاری نشست تخصصی فرهنگی « فرضیه نماز و حماسه حسینی » در مجتمع آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره)واحد تهران مرکزی -مهر۹۶

برگزاری نشست تخصصی فرهنگی « فرضیه نماز و حماسه حسینی » در مجتمع آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره)واحد تهران مرکزی -مهر۹۶

برگزاری نشست تخصصی فرهنگی « فرضیه نماز و حماسه حسینی » در مجتمع آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره)واحد تهران مرکزی -مهر۹۶ به همت اداره دانشجویی و فرهنگی مجتمع آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) واحد تهران مرکزی نشست تخصصی فرهنگی با عنوان « فرضیه نماز و حماسه حسینی » با حضور جمعی از دانشجویان در روز شنبه مورخ ۲۹/۷/۹۶ برگزار گردید . در این نشست دکتر مرتضی شکورزاده استاد گروه معارف اسلامی واحد تهران مرکزی پیرامون افشای ماهیت حکومت یزید ، اهمیت نماز ظهر عاشورا، دستاورد اقامه نماز عاشورای امام حسین (ع)و احیای امر به معروف و نهی از منکر به صورت عملی مطالبی را ارائه نمود . ایشان با اشاره به این موضوع که اهمیت دادن به نماز و جماعت ، هدف نماز ظهر عاشورا بود گفت نماز چنان که ستون دین است‌، یکی از ارکان و مؤلفه‌های نهضت حسینی نیز هست و نماز ظهر عاشورا روایتی است از جنس آسمان که هر صاحب دلی را متحیر می‌کند و به تحقیق‌، در مقام عمل بالاترین تأکید و سفارش بر اهمیت جایگاه فریضه نماز است. قیام امام حسین (ع) برای نجات دین و تبیین شعائر اسلامی بود و هنگام اقامه نماز در ظهر عاشورا، ۳۰ تیر به سوی حضرت رها شد؛ یعنی تقریباً در برابر هر کلمه از حمد و رکوع و سجده، یک تیر به سوی امام پرتاب شد، دو نفر برای اقامه همین دو رکعت در خون خود غلطیدند و امام هنگام نماز به «زهیر بن قین» و «سعید بن عبدالله» فرمود: "شما دو نفر جلو بایستید تا من نماز ظهر را بخوانم" و اقامه نماز ظهر عاشورا به این صورت اهمیت نماز جماعت را می رساند چرا که در سال های اولیه بعثت پیامبر، نمازها به جماعت و در مسجد اقامه می شد و نماز فرادی رایج نبود و بعدها کم کم نماز فرادی و نماز در منزل وارد اسلام شد. وی با تأکید بر آن که نماز جماعت عاشورا اعلان اهداف قیام عاشورا بود و امام (ع) با اقامه نماز ظهر عاشورا، صداقت‌، خلوص‌، ایمان و اصالت خود را به ‌عنوان رهبری الهی به اثبات رسانید و نماز ظهر عاشورا تفاوت بزرگ نهضت عاشورا به عنوان یک نهضت الهی با سایر نهضت‌ها است‌. اظهار داشت امام حسین (ع) با نماز ظهر عاشورای خود به تمام وجدان‌های بیدار ثابت کرد که هدف او از بر پایی نهضت عاشورا "دین خواهی" و عمل به تکلیف بوده است و نه خواسته‌ های دنیوی و هواهای نفسانی‌. بدون شک امام حسین (ع) می‌توانست نماز ظهر را به صورت فرادا و در خیمه خود بخواند اما نماز پیش روی دشمن سید سالار شهیدان (ع) در ظهر عاشورا، غیر از جنبه معنوی‌، دارای بعد سیاسی و اجتماعی نیز بود؛ یعنی اگر عاشورا عالی‌‌ترین و ناب‌‌ترین جلوه‌های ارزش الهی و انسانی است، نقطه اوج و قله رفیع تابناک‌ ترین آموزه‌ها و مفاهیم ولایت نیز هست و اگر عاشورا را تحقق آرمان‌ها و تبلور صداقت اسلام بدانیم‌، پس نماز ظهر عاشورا نماینده تمام عیار ارزش و اعتبار است که نماز در این مکتب آسمانی دارد و از این منظر نماز ظهر عاشورا پیام نهضت حسین (ع) را در بردارد. ایشان ضمن تصریح نمودن این مطلب که افشای ماهیت حکومت یزید دستاورد نماز جماعت عاشورا بود و سپاهیان یزید که خود را خلیفه مسلمین معرفی می‌کرد، با حمله به امام (ع) و عدم رعایت حرمت نماز، ماهیت پلید و ضد دینی خود را برملا کردند و خود موجبات رسوایی خود را فراهم آورند گفت یکی از فروع دین، امر به معروف و نهی از منکر است و بهترین شیوه برای انجام آن روش عملی است. امام صادق (ع) می فرماید: "دعوت کنندۀ مردم باشید اما نه با زبان بلکه با پارسایی، تلاش، نماز و نیکی که این رفتارها خود دعوت کننده هستند" و امام حسین (ع) با نمازشان به بهترین شیوه این فروع دین را انجام دادند. خاتم پیامبران الهی، حضرت رسول اعظم (ص)، امام حسین (ع) را چراغ هدایت و کشتی نجات امت معرفی فرموده اند و امام حسین (ع) در هدف گذاری مسیر حرکتی خود، احیای دین جد اطـهر (ص) و احیای امر به معـروف و نهی از منکـر را بسیار برجسته کرده اند بنابر این در فرصت کوتاه عاشورا، لازم بود عملی را که در بر گیرنده همه ارزش های دین خدا بود را به ظهور می رساندند و چه عملی گویا تر و کامل تر از "نمـاز" آن هم به "جمـاعـت" است که در برگیرنده اصـول و فروع دین به صورت یک جا است. ایشان خاطر نشان ساخت نماز باید در جامعه، علنی اقامه شود: "وَ أَقیمُوا الصَّلاه". همچنان که پدر ایشان امام علی (ع) در جنگ صفین در میدان نبرد، نزدیک ظهر، چشم به آسمان دوخته و منتظر زوال آفتاب بود تا نمازش را در اول وقت به جا آورد . سخنران در انتها به سوالات شرکت کنندگان پاسخ گفت .

ادامه مطلب
برگزاری کارگاه شعر و شعر خوانی با عنوان « آیین شعر در عاشورا »  در دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی-مهر۹۶
برگزاری کارگاه شعر و شعر خوانی با عنوان « آیین شعر در عاشورا » در دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری کارگاه شعر و شعر خوانی با عنوان « آیین شعر در عاشورا » در دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری کارگاه شعر و شعر خوانی با عنوان « آیین شعر در عاشورا » در دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی-مهر۹۶ به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی و با همکاری و مشارکت کانون ادبی و هنری «داعی » به دبیری آقای محمد نور علی پور دانشجوی رشته حسابداری کارگاه شعر و شعرخوانی با عنوان « آیین شعر در عاشورا » در روز دوشنبه مورخ ۲۴/۷/۹۶ برگزار گردید . در این کارگاه اعضای کانون فوق در خصوص واقعه عاشورا و قیام تاریخی امام حسین‌(ع) در قالب شعر ، به شعر سرایی پرداختند و در اشعارشان به وقوع یک رویداد عظیم در تاریخ تشیع اشاره نمودند و نشان دادند که یک فرهنگ غنی را می توان به صورت مستقل در همه ابعاد فرهنگی و هنری به تصویر کشید و این روند سال‌ها است که در بدنه‌ی فکر و فرهنگی جامعه شیعه به جا مانده و گرامیداشت یاد آن واقعه عظیم در آثار هنرمندان شیعه در قالب شعر، نقاشی، عکاسی، موسیقی، خطاطی و... به شکل های مختلف خودش را نشان داده است. شعر و ادبیات از مهم‌ترین شاخه‌های هنری تشیع است که واقعه عظیم عاشورا را از زوایای مختلف به خصوص ابعاد احساسی آن بازتاب داده است، به طوری که اغلب شاعران در این زمینه اشعاری را سروده اند . به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی و با همکاری و مشارکت کانون ادبی و هنری «داعی » به دبیری آقای محمد نور علی پور دانشجوی رشته حسابداری کارگاه شعر و شعرخوانی با عنوان « آیین شعر در عاشورا » در روز دوشنبه مورخ ۲۴/۷/۹۶ برگزار گردید . در این کارگاه اعضای کانون فوق در خصوص واقعه عاشورا و قیام تاریخی امام حسین‌(ع) در قالب شعر ، به شعر سرایی پرداختند و در اشعارشان به وقوع یک رویداد عظیم در تاریخ تشیع اشاره نمودند و نشان دادند که یک فرهنگ غنی را می توان به صورت مستقل در همه ابعاد فرهنگی و هنری به تصویر کشید و این روند سال‌ها است که در بدنه‌ی فکر و فرهنگی جامعه شیعه به جا مانده و گرامیداشت یاد آن واقعه عظیم در آثار هنرمندان شیعه در قالب شعر، نقاشی، عکاسی، موسیقی، خطاطی و... به شکل های مختلف خودش را نشان داده است. شعر و ادبیات از مهم‌ترین شاخه‌های هنری تشیع است که واقعه عظیم عاشورا را از زوایای مختلف به خصوص ابعاد احساسی آن بازتاب داده است، به طوری که اغلب شاعران در این زمینه اشعاری را سروده اند .

ادامه مطلب
برگزاری سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم در مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) واحد تهران مرکزی-مهر۹۶
برگزاری سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم در مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم در مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم در مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) واحد تهران مرکزی-مهر۹۶ به همت اداره دانشجویی و فرهنگی مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) واحد تهران مرکزی و با همکاری و مشارکت کانون کاوش به دبیری خانم بشری قربانی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم با حضور اعضای کانون های فعال آن مجتمع در طی روزهای شنبه مهر ماه برگزار گردید . در طول این جلسات خانم مریم زمانی اصل استاد گروه معارف اسلامی واحد تهران مرکزی مطالبی را ارائه نمود. وی با اشاره به آن که بر اساس اندیشه بنیادین اسلام و قرآن کریم حقیقت وماهیت انسان را نفس وروح اوشکل می دهد ، زن و مرد از نظر این حقیقت و نوع یکسان هستند و فرقی میان آن دو وجود ندارد و هر دو مصداق این ‹‹نوع›› که حقیقت آدمی نیز چیزی جز آن نیست می باشند گفت طبیعی است که پدیده جنسیت و تفاوت میان زن و مرد از این زاویه امری عارضی و بیرون از حوزه داوری در باره ماهیت انسانی آن دو می باشد . قرآن کریم به صراحت تمام در آیات متعدد از این حقیقت پرده بر می دارد: سوره نساء آیه ۱ می فرماید : ‹‹یاایّها النّاس اتّقوا ربّکم الّذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بثّ منهما رجالا کثیرا و نساء» ، «ای مردم! از مخالفت، پروردگارتان بپرهیزید. همان کسی که همه شما را از یک انسان آفرید، و همسر او را نیز، از جنس او خلق کرد، و از آن دو، مردان و زنان فراوانی (در روی زمین) منتشر ساخت››.بنابراین، از دیدگاه اسلام در ارزش گذاری مقام انسانی زن و مرد، وحدت ‹‹نوع››، اقتضا می کند که میان آن دو از بعد جنسیت، هیچ تفاوت و تمایزی نباشد، از همین رو هر جا که سخن ار تکریم تکوینی است، موضوع آن ‹‹بنی آدم›› یعنی نوع انسان است: در سوره اسراء آیه ۷۰ آمده است ‹‹ولقد کرّمنا بنی آدم، ما آدمی زادگان را گرامی داشتیم›› هم چنان که در کرامت ارزشی و اکتسابی نیز، همگان فارغ از عنوان جنسیت، رنگ پوست، زبان، قومیت و...، برابر هستند و تنها ملاک ارزش یابی و شایستگی، قرب الهی و تقوا است: سوره حجرات آیه ۱۳ می فرماید : ‹‹یاایّها النّاس انّا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبایل لتعارفوا انّ اکرمکم عندالله اتقاکم، ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، (این ها ملاک امتیاز نیست)،‌گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شماست››. ایشان در ادامه سخنان خود ضمن توضیح آن که ‌ زن و مرد بر اثر عبودیت ، بندگی خداوند ، انجام تکالیف و رسالتی که بر عهده دارند، می توانند به طور مساوی و یکسان، به قله سعادت و خوشبختی دست یابند بیان داشت بر همین اساس است که در قرآن کریم،‌ از حضرت مریم(ع) و آسیه همسر فرعون، به دلیل عفاف و پاکدامنی، ایمان به قوانین الهی، استقامت و شکیبایی در برابر شکنجه ها ، تهمت ها، عبادت و اطاعت حق، به عنوان الگوی زن با شخصیت و شایسته یاد شده است؛ و زنان نوح و لوط را، به دلیل همفکری با دشمنان خداوند، خیانت به همسران، انتخاب ارزش های دروغین و بردگی هواهای نفس، به عنوان نمونه های زنان ناشایست و بی شخصیت معرفی کرده است. وی با تأکید بر آن که قرآن کریم بیعت با حکومت و شرکت در انتخابات را که بارز ترین حق سیاسی است برای زنان پذیرفته و عرصه های مختلف تاریخ اسلام نمایان گر این عمل سیاسی از طرف زنان است و در سوره ممتحنه آیه ۱۲می فرماید : ‹‹ای پیامبر! هنگامی که زنان مؤمن نزد تو آیند تا با تو بیعت کنند که چیزی را شریک خدا قرار ندهند، دزدی و زنا نکنند، فرزندان خود را نکشند، تهمت و افترایی پیش دست و پای خود نیاورند و در هیچ کار شایسته ای مخالفت فرمان تو نکنند، با آنان بیعت کن و برای آنان از درگاه خداوند آمرزش بطلب که خداوند آمرزنده و مهربان است›› تصریح نمود از لحاظ اقتصادی نیز طبق آموزه های قرآنی، زنان همانند مردان از ابتدا مالک دست رنج خود و در ارث بردن سهیم بودنددر سوره نساء آیات ۳۲ و ۳۳ می فرماید : ‹‹للرّجال نصیب ممّا اکتسبوا و للنّساء نصیب ممّا اکتسبن...، مردان نصیبی از آن چه به دست می آورند دارند، و زنان نیز نصیبی، (و نباید حقوق هیچ یک پایمال گردد)›. اسلام علاوه بر استقلال اقتصادی که برای زن اعطا کرده است، در هیچ شرایطی وی را موظف به تامین نیازمندی های خود و خانواده قرار نداده است ، بلکه مرد مسئول تامین نفقه و نیازمندی های زندگی مشترک است. در حالی که در کشورهای غربی و دارای نگرش فمنیستی که خود را بزرگ ترین حامیان حقوق زن قلمداد می کند، اوّلا تا همین چند دهه‌ اخیر، زنان استقلال اقتصادی نداشتند، و ثانیا عنوانی به نام حق نفقه وجود ندارد و زن نیز مجبور است برای امرار معاش خود به تلاش و فعالیت بپردازد. ثالثا، در دنیای غرب افراد می توانند با وصیت خود، شخص واحدی را وارث تمام دارایی و ثروت خود بگرداند و اندکی از آن را به زن ندهد. وی اظهار داشت باید دانست که موضوع جفت بودن مرد و زن و اینکه خداوند زن و مرد را جفت همدیگر افریده است در چندین جای قران با تعبیرات مختلف بیان شده است از جمله آن که در سوره نبا ایه ۸ می فرماید : «و شما را بصورت زوجها آفریدیم» و در آیه ۲۱ سوره روم می فرماید : « همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد در این نشانه‏هایی است برای گروهی که تفکّر می‏کنند» . یکی از ابتکارات و امتیازات قران کریم این است که داستانهایی از گذشتگان را نقل می کند و در ضمن ان معارف مهم اعتقادی ،اجتماعی ، اقتصادی و اخلاقی را بیان می کند . قران مجید در این راستا داستان یک زن را نقل می کند که با دقت در آن میزان عقل و فکر زنان در مقایسه با مردان مشابه او برای ما روشن می شود و آن قصه حضرت سلیمان و ملکه سبا است . باید توجه داشت که کیفیت برخورد سلاطین و فرمانروایان با نامه های پیامبران خدا بسیار متفاوت است مثلا در نامه هایی که پیامبر اسلام (ص ) به فرمانروایان ان روز جهان نوشت جواب منفی شنید و حتی گاها نسبت به نامه حضرت جسارت شد .قران کریم کیفیت برخورد ملکه سبا با نامه حضرت سلیمان را بر خلاف برخورد افرادی همچون فرعون و و نمرود و یا اکثر سلاطین و فرمانروایان زمان پیامبر معرفی می کند . وی در ادامه صحبت های خود ضمن اشاره به آن که اولین قسم از ایات قران دلالت بر آن دارند که انسان در عالم آفرینش موقعیت مخصوص و جایگاه بلندی دارد . انسان خلیفه خدا در روی زمین و مخلوق ممتاز و مورد تکریم خداوند است گفت روشن است که در این قبیل آیات که مربوط به عظمت و موقعیت ممتاز انسان در عالم هستی است محور و مدار انسان است( چه مرد و چه زن) . ایشان با ذکر سوره اسراء ایه ۷۰ یادآور شد « ما فرزندان ادم را گرامی داشتیم و انان را بر صحرا و دریا مسلط ساختیم و از غذاهای پاکیزه برای انها روزی فراهم کردیم و ان ها را بر بسیاری از مخلوقات خود فضیلت و برتری بخشیدی» افزود در سوره شمس ایه ۷-۱۰ خداوند تبارک و تعالی می فرماید: سوگند به جان انسان و ان پروردگاری که ان را کامل و مرتب افرید و بر اساس فطرت راه گناه و انحراف و راه تقوا و پاکی را به او نشان داد هر کس که نفس خود را تزکیه کرد و پاکیزه ساخت رستگار شد و هر انکه ان را الوده کرد به خسران و زیان دچار گردیدودر آیه ۱-۴ سوره تین خداوند تمام انچه را که به مرد از لحاظ خلقت انسانی او داده است عینا همان مزایا را بدون تفاوت به زن نیز عنایت کرده است « هر انسانی چه مرد و چه زن از دو انسان دیگر که یکی از آنها مرد و دیگری زن است یعنی پدر و مادر خود به وجود امده است و هیچ فردی بر فرد دیگر فضیلت و برتری ندارد مگر به تقوا». خداوند تبارک و تعالی در ایه ۱۳ سوره حجرات می فرماید: ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست خداوند دانا و آگاه است! و نیز در سوره نحل ایه ۷۹ می فرماید:« هر کس کار شایسته‏ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده می‏داریم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام می‏دادند، خواهیم داد». سخنران در انتها به سوالات شرکت کنندگان پاسخ گفت .

ادامه مطلب
برگزاری نشست تخصصی با عنوان « نقش زنان در قیام عاشورا و حفظ فرهنگ محرم »  دردانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی-مهر۹۶
برگزاری نشست تخصصی با عنوان « نقش زنان در قیام عاشورا و حفظ فرهنگ محرم » دردانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری نشست تخصصی با عنوان « نقش زنان در قیام عاشورا و حفظ فرهنگ محرم » دردانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری نشست تخصصی با عنوان « نقش زنان در قیام عاشورا و حفظ فرهنگ محرم » دردانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی-مهر۹۶ به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی نشست تخصصی فرهنگی تحت عنوان « نقش زنان در قیام عاشورا و حفظ فرهنگ محرم » با حضور جمعی از دانشجویان در روز دوشنبه مورخ ۲۴/۷/۹۶ برگزار گردید . در این نشست دکتر ندا نبوی طباطبایی استاد دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی با اشاره به این موضوع که تاریخ عاشورا نشان داد که زن می‌تواند در جهت رسیدن به والاترین مقام انسانی هم‌پای مردان و شهیدان اسلام گام برداشته و به پیش رود و برای تجدید حیات اسلام مجاهدتی ثمربخش و چشم‌گیر داشته باشد گفت زنان در نهضت حسینی نشان دادند که حضور در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی ویژه مردان نیست، بلکه آنان نیز، برابر تکلیف شرعی می‌بایست در این عرصه حضوری جدی و فعال داشته باشند و آن جا که مساله حمایت از دین و اقامه حق، تنها با حضور و قیام آنان میسر می‌شود در صحنه حضور یابند. حضور زنان، در حماسه عاشورا در این راستا قابل تحلیل و تفسیر است . ایشان در ادامه سخنان خود با تأکید بر آن که در این میان، نقش حضرت زینب(س) و سایر بانوان اهل‌بیت امام حسین(ع) اهمیت بیشتری دارد تا جایی که این همراهی، اراده و خواست خدا از سوی امام حسین(ع) اعلام می‌شود؛ «ان الله قد شاء ان یراهن سبایا». هرچند حکومت اموی برای ترساندن دیگران، آنان را به اسارت برد اما آن‌ها از این موقعیت برای رساندن پیام خون شهدای کربلا و افشای چهره امویان استفاده کردند و با ابزارهای گوناگون از جمله خطابه‌های آتشین خود، یزید را به رسوایی کشاندند اظهار داشت روحیه مقاومت و تحمل زنان به شهادت ها در کربلا درس دیگر نهضت‏ بود.اوج این صبورى و پایدارى در رفتار و روحیات زینب کبرى علیه السلام جلوه‏گر بود افشاگریهاى زنان و دختران کاروان کربلا چه در سفر اسارت و چه پس‏از بازگشت به مدینه.پاسدارى از خون شهدا بود.سخنان بانوان،هم به صورت خطبه‏جلوه داشت،هم گفتگوهاى پراکنده به تناسب زمان و مکان. وی در خاتمه سخنان خود تصریح کرد نقش حضرت زینب(س)در نهضت عاشورا و سرپرستى کاروان اسرا،درس‏«مدیریت درشرایط بحران‏» را‏ می آموزد. این بانوی بزرگوار مجموعه بازمانده را در راستاى اهداف نهضت ، هدایت‏کرد و با هر اقدام خنثى کننده نتایج عاشورا از سوى دشمن،مقابله نمود و نقشه‏هاى‏دشمن را خنثى ساخت. درس دیگر زنان قهرمان در کربلا،حفظ ارزشهاى دینى و اعتراض به‏هتک حرمت‏خاندان نبوت و رعایت عفاف و حجاب در برابر چشمهاى آلوده است. سخنران در انتها به سوالات شرکت کنندگان پاسخ گفت.

ادامه مطلب
برگزاری نشست تخصصی «  حجاب و عفاف و در آمدی برامر معروف و نهی از منکر »  در دانشکده حقوق واحد تهران مرکزی-مهر۹۶
برگزاری نشست تخصصی « حجاب و عفاف و در آمدی برامر معروف و نهی از منکر » در دانشکده حقوق واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری نشست تخصصی « حجاب و عفاف و در آمدی برامر معروف و نهی از منکر » در دانشکده حقوق واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری نشست تخصصی « حجاب و عفاف و در آمدی برامر معروف و نهی از منکر » در دانشکده حقوق واحد تهران مرکزی-مهر۹۶ به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده حقوق واحد تهران مرکزی نشست تخصصی تحت عنوان« حجاب و عفاف و در آمدی برامر معروف و نهی از منکر » با حضور جمعی از دانشجویان در روز دوشنبه مورخ ۲۴ /۷/۹۶ برگزار گردید . در این نشست دکتر طاهره زرنگار استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند پیرامون دلایل عقلی اثبات اصل حجاب، فطری بودن حجاب ، پیشینه ی حجاب ، دلایل و اثرات بدحجابی، حجاب و عفاف در آئینه ی آیات وروایات و چگونگی حجاب توضیحاتی را ارائه نمود . وی با اشاره به یکی از ارزش های مقدس دینی که متأسفانه در زمان ما مورد هجوم دستگاه ابلیس قرار گرفته است ، مسأله امر به معروف ونهی از منکر است؛ فریضه با عظمتی که به واسطه ی آن، بقیه فرایض الهی و دستورات متعالی عملی می شودبیان داشت امام باقر (ع) در روایتی فرموده اند که به وسیله این فریضه است که بقیه فریضه ها در جامعه پیاده می شود. همچون بازرسی که در یک اداره بر کار کارمندان و مأموران در حال خدمت، نظارت می کند. وقتی بازرس، نگهبان و ناظر بر آنها است، هر کسی کار خودش را خوب انجام می دهد. امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای است که ناظر بر دیگر واجبات الهی است و امیر المؤمنین (ع) در نهج البلاغه می فرماید: بقیه اعمال خوب و همه واجبات، حتی جهاد فی سبیل الله در مقابل امر به معروف و نهی از منکر، مثل یک قطره در مقابل دریای مواج است. ایشان تصریح نمود متأسفانه این امر مهم، به دلیل شبهات داخلی و تهاجم فرهنگی مورد حمله قرار گرفته است و امر به معروف و نهی از منکر را به صورت منفور جلوه می دهد. درست است که حریم خصوصی در اسلام محترم است؛ اما امر به معروف و نهی از منکر دخالت بی جا نیست؛ دخالتی است که عقل آن را می پذیرد و امضا می کند. یعنی وقتی کسی را می بینید که در حال افتادن در چاه است، دستش را می گیرید و نجاتش می دهید. وی با تأکید بر این جمله که برخی از گناهان آثاری دارد که ضرر به همه می رساند و فقط برای یک شخص نیست یادآور شد که از جمله ی این گناهان، بی حجابی و بی عفتی در جامعه است که آسیب آن فقط شامل یک فرد نمی شود؛ بلکه جامعه را درگیر خواهد کرد.

ادامه مطلب
برگزاری نشست تخصصی با عنوان « آداب نماز جماعت » در دانشکده حقوق واحد تهران مرکزی-مهر۹۶
برگزاری نشست تخصصی با عنوان « آداب نماز جماعت » در دانشکده حقوق واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری نشست تخصصی با عنوان « آداب نماز جماعت » در دانشکده حقوق واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری نشست تخصصی با عنوان « آداب نماز جماعت » در دانشکده حقوق واحد تهران مرکزی-مهر۹۶ به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده حقوق واحد تهران مرکزی نشست تخصصی تحت عنوان« آداب نماز جماعت » با حضور جمعی از دانشجویان در روز یکشنبه مورخ ۲۳/۷/۹۶ برگزار گردید . در این نشست دکتر عزت الله دهقان استاد گروه معارف اسلامی واحد تهران مرکزی در خصوص احکام نماز جماعت سخنانی را مطرح نمود. ایشان با اشاره به آیاتی از قبیل « اقیموالصلاه و اتوالزکاه و ارکعوا مع الراکعین » آیه ۴۳ سوره بقره و « یا مریم اقنتی لربک واسجدی و ارکعوا مع الراکعین » آیه ۴۳ سوره عمران، اساس و مبنای نماز جماعت در قرآن را مورد بررسی قرار داد وثوابهای مربوط به نماز جماعت را ذکر نمود و اظهار داشت یک رکعت نماز جماعت برابر ۷۰ رکعت نماز فراداست . وی در ادامه با تأکید بر آیه ۳۱ سوره اعراف که می فرماید : « خذو زینتکم عند کل مسجد » به پوشیدن بهترین لباسها و زینتها و رعایت دقیق بهداشت دهان به ویژه شستن پاها در تابستان در زمان حضور در مسجد سفارش نمود .ایشان در خاتمه سخنان رکوع با رکوع کنندگان را بهترین شعار سیاسی – عبادی دانست . سخنران در انتها به سوالات شرکت کنندگان پاسخ گفت .

ادامه مطلب
برگزاری نشست تخصصی اثرات ، آداب و اسرار نماز در پیشگیری از اعتیاد در دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی-مهر۹۶
برگزاری نشست تخصصی اثرات ، آداب و اسرار نماز در پیشگیری از اعتیاد در دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری نشست تخصصی اثرات ، آداب و اسرار نماز در پیشگیری از اعتیاد در دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری نشست تخصصی اثرات ، آداب و اسرار نماز در پیشگیری از اعتیاد در دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی-مهر۹۶ به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی نشست تخصصی تحت عنوان « اثرات ،آداب و اسرارنمازدر پیشگیری از اعتیاد» باحضور جمع کثیری از دانشجویان در روز یکشنبه مورخ ۲۳/۷/۹۶ برگزار گردید . در این نشست دکتر محمد رحیم نوری استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب پیرامون حقیقت نماز ، آسیب شناسی اجتماعی ، اعتیاد ، ناراحتی های روانی یا اختلالات جسمانی موضوعاتی را مطرح نمود . ایشان با اشاره به آن که حقیقت نماز آن رابطه قلبی و عملی با خدا است و معجونی است از تمام حرکاتی که برای انسان وجود دارد از ایستادن، نشستن، خم شدن و دست‌ها و پاها را به صورت‌های مختلف حرکت دادن ، زبان را با الفاظ گوناگون به سخن در‌آوردن و مانند آن، یعنی انسان در تمام حالات در یاد او فرو می‌رود، تمام اعضای او رنگ ایمان پیدا کند و این خود یک نوع لطافتی است که در فریضه نماز در تعدیل حرکات مؤثر خواهد بود بیان داشت قرآن برای پرورش شخصیت مردم و ایجاد تغییر در رفتار آنان ، روش کار و ممارست عملی در زمینه افکار و عادات جدید رفتاری را که در نظر دارد درنفوس آنان تحکیم بخشد به کار گرفته است و خدامند متعال به همین منظور عبادات مختلفی همچون نماز ، روزه ، زکات و حج را واجب کرده است . وی با تأکید بر آن که انجام مرتب و منظم این عبادات در اوقاتی معین ، اطاعت از خداوند وامری الهی را به مومن یاد می دهد و باعث می شود که او همواره با خضوعی کامل در تمام کارها به خداوند نظر داشته باشد . هم چنین صبر و تحمل سختی ها و جهد با نفس و تسلط برخواسته ها و خواهش ها و اظهار محبت و نیکی به مرم را به او می آموزد گفت این موارد خصلتهای پسندیده ای است که یک شخصیت بهنجار و رشد و تکامل یافته را از دیگران جدا می سازد و روحیه همکاری و همبستگی را رشد می دهد . ایشان متذکر گردید آسیب-شناسی اجتماعی عبارت است از مطالعه و شناخت ریشه بی¬نظمی¬های اجتماعی. در واقع، آسیب-شناسی اجتماعی مطالعه و ریشه¬یابی بی نظمی¬ها، ناهنجاری¬ها و آسیب هایی نظیر بیکاری، اعتیاد، فقر، خودکشی، طلاق و...، همراه با علل و شیوه¬های پیش¬گیری و درمان آن¬ها و نیز مطالعه شرایط بیمارگونه و نابسامانی اجتماعی است. به عبارت دیگر، مطالعه خاستگاه اختلال¬ها، بی¬نظمی¬ها و نابسامان¬های اجتماعی، آسیب¬شناسی اجتماعی است، زیرا اگر در جامعه¬ای هنجارها مراعات نشود، کجروی پدید می¬آید و رفتارها آسیب می¬بیند. یعنی، آسیب زمانی پدید می¬آید که از هنجارهای مقبول اجتماعی تخلفی صورت پذیرد. عدم پای¬بندی به هنجارهای اجتماعی موجب پیدایش آسیب اجتماعی است . وی در ادامه سخنان خود ضمن تشریح این مطلب که آسیب های اجتماعی علاوه بر اینکه می¬تواند در سطح فردی اثرگذار باشد و اثرات مخربی داشته باشد، بر خانواده و در نهایت جامعه نیز می¬تواند اثرات نامناسبی به جا گذارداظهار افزود : یکی ازمهم ترین و مخربترین آسیب های اجتماعی اعتیاد می باشد.اعتیاد به معنی تمایل به مصرف مستمر یا متناوب یک ماده برای کسب لذت یا رفع احساس ناراحتی است که قطع آن ناراحتی¬های روانی یا اختلالات جسمانی ایجاد می‌کند. در گرایش به اعتیاد عوامل مختلفی شناسایی و مطرح شده‌اند. این عوامل هر چه باشند (که البته در مباحث مربوط به علت شناسی حائز اهمیت هستند) سرچشمه بسیاری مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی هستند. اعتیاد به سبب ویژگی¬های ذاتی خود، اغلب با سایر آسیب¬ها همراه می‌شود و موجب هدر رفتن نیروهای ثمربخش جامعه می‌شود .

ادامه مطلب
برگزاری مسابقه کتابخوانی در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی-مهر۹۶
برگزاری مسابقه کتابخوانی در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری مسابقه کتابخوانی در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری مسابقه کتابخوانی در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی-مهر۹۶ به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی مسابقه کتابخوانی تحت عنوان «اصل زندگی عاشورایی » به مناسبت دهه سوم محرم ویژه دانشجویان دانشکده در روز دوشنبه مورخ ۲۴/۷/۹۶ برگزار گردید . شایان ذکراست مسابقه مذکور از کتاب « اصل زندگی عاشورایی» تألیف محمد رحمتی شهرضا بوده و در انتها به برگزیدگان مسابقه با حضور رییس و معاون دانشکده جوایزی اهدا گردید .

ادامه مطلب
برگزاری جلسات مشاوره فردی در مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) واحد تهران مرکزی-مهر۹۶
برگزاری جلسات مشاوره فردی در مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری جلسات مشاوره فردی در مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری جلسات مشاوره فردی در مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) واحد تهران مرکزی-مهر۹۶ به همت اداره دانشجویی و فرهنگی مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) و با همکاری و مشارکت کانون محبان المهدی (عج) به دبیری خانم سمیه قریشی دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مردم شناسی جلسات مشاوره فردی طی روزهای زوج در ماه مهر برگزار گردید . شایان ذکر است خانم مریم زمانی اصل استاد گروه معارف اسلامی واحد تهران مرکزی در طول روزهای فوق به مشاوره عقیدتی ، مذهبی و شرعی دانشجویان پرداخت .

ادامه مطلب
برگزاری تست صدا در مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) واحد تهران مرکزی-مهر۹۶
برگزاری تست صدا در مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری تست صدا در مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) واحد تهران مرکزی-مهر۹۶

برگزاری تست صدا در مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) واحد تهران مرکزی-مهر۹۶ به همت اداره دانشجویی و فرهنگی مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) و با همکاری و مشارکت کانون کاوش به دبیری خانم بشری قربانی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی «تست صدا » ویژه خواهران در طی سه روز متوالی از تاریخ ۲۴/۷/۹۶ لغایت ۲۶/۷/۹۶ برگزار گردید . شایان ذکر است تست صدا توسط خانم سپیده احمدی دوبلور و گوینده صدا و سیما در طول روزهای فوق به جهت تولید کتاب صوتی از اندیشمندان معاصر ، استعدادیابی ،ترویج افکار و اندیشه ها و یادآوری تفکرات بزرگ مردان ایران و تولید cd از دست نوشته های شهیدان آوینی، چمران و بهشتی صورت پذیرفت .

ادامه مطلب