اخبار و رویدادها - آرشیو

برگزاری نشست تخصصی فرهنگی با عنوان « حجاب و عفاف » در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی
برگزاری نشست تخصصی فرهنگی با عنوان « حجاب و عفاف » در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی

برگزاری نشست تخصصی فرهنگی با عنوان « حجاب و عفاف » در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی

باسمه تعالی برگزاری نشست تخصصی فرهنگی با عنوان « حجاب و عفاف » در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی نشست تخصصی تحت عنوان « حجاب و عفاف » با حضور تعدادی از کارکنان دانشکده در روز یکشنبه مورخ ۲۶/۶/۹۶ برگزار گردید. در این نشست دکتر بهاالدین قهرمانی نژاد استاد دانشگاه تهران در خصوص تعاریف ظاهری حجاب و عفاف ، معنی واژه عفت در قرآن کریم و عفاف و طهارت باطنیتوضیحاتی را ارائه نمود . ایشان با اشاره به آن که حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بـشرى و بـه ویژه جوامع اسلامى مطرح اسـت گفت : همواره این دو واژه در کنار هم بـه کار بـرده مى شوند و در نگاه اول بـه نظر می آید هر دو بـه یک معنا بـاشند, اما با جستجو در متون دینى و فرهنگنامه ها بـه نکته قابـل توجهى مى رسیم و آن تفاوت این دو واژه است. در بـرخى کتـب لغت حجاب را این گونه تـعریف کرده اند: در کتابهایی از قبیل «الحجاب»و «المنع من الـوصـول»; حـجـاب یعـنى آنچـه مانع رسـیدن مى شـود. برخى گفته اند: حجب و حجاب هر دو مصدر و بـه معناى پنهان کردن و منع از دخول است .در دیگر کتـابـهاى لغت حجـاب را بـه معناى ((پـرده)) آورده و نوشته اند: امرإه محجوبـه(محجبـه); زنى که پوشانیده است خود را به پوشاندنى. وی اظهار داشت بـا تـوجه بـه معانى ذکرشده درمى یابـیم حجاب امرى ظاهرى و در ارتبـاط بـا جسم است, اگر چه این پـوشش بـرخاسته از اعتقادات و باورهاى درونى افراد است, ولى ظهور در نشئه مادى و طبیعى دارد; یعنى پوشش ظاهرى افراد و بـه ویژه زنان را حجاب مى گویند, که مانع از نگاه نامحرم به آنان مى شود. عفاف نیز داراى معانى گوناگونى است, که در مجموع تعریف کاملى را بـه ما خـواهد داد. راغـب اصـفـهانى در ((مفـردات القـرآن)) مى نویسد: «العفه حصول حاله للنفس تـمتـنع بـها عن غلبـه الشهوه» ; عفت حالتى درونى و نفسـانى اسـت که تـوسـط آن از غلبـه شهوت جلوگیرى مى شود. البته قابـل ذکر است که در قرآن کریم از واژه عفت در دو معنا استفاده شده است; گاه بـه معناى خودنگهدارى و پـاکدامنى است که در مورد برخى افـراد آمده اسـت, مانند; «و ان یسـتـعـفـفـن خـیر لهنو: ولیستعفف الذین لا یجدون نکاحا» . سخنران در ادامه صحبتهای خود ضمن توضیح این مطلب که عفت به معنای خودنگهدارى از شهوت و مسایل جـنسى است. در دیگر کتب لغت نیز آورده اند: تعفف(عفت داشتن): نگاه داشتن نفس از انجام حرام و درخواست از مردم است. برخى از لغت شناسان, عفت را بـه معناى ((ترک شهوات و پاکى خوى و جسم)) آورده اند افزود: از مجموع معانى ذکرشده براى حجاب و عفاف مى تـوان نتـیجه گرفت که عفاف نوعى حجـاب درونى است که انسان را از گناه بـازمى دارد. حفظ چشم, گوش, قلب و تمامى اعضا و جوارح از هر گونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجـاب درونى, پـوشش ظاهرى است. بـه تـعبـیرى لطیف تـر; حـجـاب میوه عفاف اسـت و عفاف ریشـه حـجـاب. بـرخى افراد ممکن است حجـاب ظاهرى داشتـه بـاشند, ولى عفاف و طهارت باطنى را در خویش ایجاد نکرده بـاشند. این گروه, از حجاب تنها پوسته اى و ظاهرى بى معنا دارند, و از سوى دیگر کسانى هستند که ادعاى عفاف کرده و با تعابیرى همچون; من قلب پاکى دارم, خدا با قلبها کار دارد, آدم باید چشمش پاک باشد و ... خود را سرگرم کرده و مصداق ((لیفجر امامه)) مى شوند. انسانهایى چنین باید در قاموس اندیشه خود نکته اى اساسى را بـنگارند و آن این است که درون پاک, بیرونى پاک مى پروراند و هرگز قلب پاک موجب بارور شدن میوه ناپاکى به نام بى حجابى و بدحجابى نخواهد شد. وی با اشاره به فرموده حضرت امام خـمینى (ره) درخصوص پـیام آور ارزشهاى الهى در بـاره حـجـاب و عفاف که مى فرماید: ((توجه داشته باشید که حجابى که اسلام قرار داده است, بـراى حفظ ارزشهاى شماست. هر چه را که خدا دستـور فرموده است ـ چه براى مرد و چه براى زن ـ بـراى این است که آن ارزشهاى واقعى که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه هاى شیطانى یا دستهاى فاسد استـعمار پـایمال شـوند, این ارزشـها زنده بـشوند متذکر گردید زنان چون مظهر جمال خداوند هستند و این دلیل است که میل به خود نمایی و خود آرایی دارند، پوشش در اسلام به آنها اختصاص یافته است و برای مردان هم مسئله کنترل نگاه بیان شده است. اما در فلسفه پوشش در اسلام به آرامش روانی نیز توجه شده است که در اثر وجود حجاب و عفاف در زنان این آرامش برای جامعه به ارمغان می آید. در صورت عدم آن و از بین رفتن حریم میان زن و مرد هیجانها و التهابهای جنسی افزایش می یابد و باعث می شود که جامعه آرامش خود را از دست بدهد و دچار تزلزل شده و افراد آن به بیماری های روحی مبتلا شوند، این با توجه به روح سرکش و غریزه اشباع نشدنی انسان قابل درک است. وی در خاتمه سخنان خود بیان داشت که جنبه دیگر فلسفه پوشش جنبه خانوادگی است که به استحکام پیوند خانوادگی برمی گردد، این کاملا واضح است که زن اگر زیبایی های خود را در خانه و برای همسر خود محدود کند هم به تقویت بنیان خانواده ی خود کمک می کند و هم به آرامش روانی جامعه و جلوگیری از ایجاد فساد در آن، با رواج یافتن التذاذهای جنسی در سطح جامعه و بیرون از محیط خانه باعث آسیب های اجتماعی از جمله گریز جوانان از ازدواج می شود. جنبه اجتماعی حجاب به استواری اجتماع مربوط می شود. همانطور که در مورد قبلی مطرح کردیم کشیده شدن التذاذهای جنسی از محیط خانه به اجتماع علاوه بر بروز آسیب های اجتماعی متفاوت، باعث تضعیف نیروی کار و فعالیت جامعه می شود .حال غرب با توجه به حجاب و اهمیت آن در سلامت جوامع اسلامی سالهاست که درصدد ضربه زدن به آن درآمده تا بتواند از طریق آن به پاکی زنان ضربه وارد کند و از طریق این ضربه است به راحتی می تواند به تمامی جامعه آسیب زند و به سمت نیل باهداف خود پیش برود. سخنران در انتها به سوالات شرکت کنندگن پاسخ گفت .

ادامه مطلب
برگزاری جشن تکلیف فرزندان مکلف  استادان و کارکنان  دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
برگزاری جشن تکلیف فرزندان مکلف استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

برگزاری جشن تکلیف فرزندان مکلف استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

به همت حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی جشن تکلیف فرزندان مکلف استادان و کارکنان در سطح واحد با حضور معاون دانشجویی و فرهنگی ، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی ، مدیر امور فرهنگی و فوق برنامه و جمعی از فرزندان مکلف استادان و کارکنان واحد به همراه والدینشان در روز یکشنبه مورخ ۲۶/۶/۹۶ در صحن مصلی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار گردید . در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا شاهرخی از طلاب شهر مقدس قم و از شاگردان حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا راستگو در طی دو برنامه جداگانه یکی ویژه دختران و دیگری ویژه پسران در خصوص این مراسم معنوی توضیحاتی را ارائه نموده و به بیان احکام پرداخت . ایشان ضمن اشاره به این مطلب که ثواب زیارت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) مانند ثواب زیارت سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) است اظهار داشت زیارت امامان باعث می شود که در آن دنیا ما را شفاعت کنند . وی متذکر گردید وقتی انسان به سن تکلیف می سد باید به نماز خواندن ، روزه گرفتن و حجاب داشتن اهمیت داده و حجاب به گونه ای باشد تا زینتها پوشیده شود . ارزش انسان را حجاب بالا می برد و پوشیدگی نوعی هنر است . از دیگر برنامه های این مراسم اهدای لوح ، اهدای شاخه گل ، ارائه هدایا ، ارائه پک فرهنگی شامل مهر و یک جلد کتاب به نام «جشن تکلیف ویژه دختران» و یک جلد کتاب دیگر به نام « جشن تکلیف ویژه پسران» به تألیف محمدی ری شهری به فرزندان مکلف ، زیارت حرم مطهرحضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) و زیارت امامزادگان طاهر و حمزه ، شرکت در نماز جماعت ظهر و عصر و پذیرایی از شرکت کنندگان بود .

ادامه مطلب
برگبرگزاری مراسم« تقدیر از کارمندان نمونه» ،« تقدیر از برگزیدگان مسابقه گلبانگ اذان در سطح واحد » و «جشن عید غدیر »در ساختمان ستادی و دانشکده های واحد تهران مرکزی- شهریور۹۶
برگزاری مراسم« تقدیر از کارمندان نمونه» ،« تقدیر از برگزیدگان مسابقه گلبانگ اذان در سطح واحد » و «جشن عید غدیر »در ساختمان ستادی و دانشکده های واحد تهران مرکزی- شهریور۹۶

برگبرگزاری مراسم« تقدیر از کارمندان نمونه» ،« تقدیر از برگزیدگان مسابقه گلبانگ اذان در سطح واحد » و «جشن عید غدیر »در ساختمان ستادی و دانشکده های واحد تهران مرکزی- شهریور۹۶

برگزاری مراسم« تقدیر از کارمندان نمونه» ،« تقدیر از برگزیدگان مسابقه گلبانگ اذان در سطح واحد » و «جشن عید غدیر »در ساختمان ستادی و دانشکده های واحد تهران مرکزی به همت حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به مناسبت میلاد باسعادت دهمین اخترتابناک آسمان امامت و ولایت مراسم «تقدیر از کارمندان نمونه»، « تقدیر از برگزیدگان مسابقه گلبانگ اذان در سطح واحد» حوزه ستادی و جشن «عید غدیر» با حضور رییس و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران ، معاون دانشجویی و فرهنگی ، معاون اداری و مالی ، مسئولین و جمعی از کارکنان واحد در روزیکشنبه مورخ ۱۵/۶/۹۶ برگزار گردید . در این مراسم پس از برگزاری نماز پرفضیلت جماعت ظهر و عصرو مولودی خوانی توسط مداح اهل بیت علیهم السلام حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا طیبی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران ضمن تبریک ولادت با سعادت امام هادی علی النقی (ع) توضیحاتی را پیرامون این عید عظیم ارائه نمود . ایشان با اشاره به آن که دوران امام هادی (ع) ، حضرت جواد الائمه و امام حسن عسگری (ع) دورانی است که باید جامعه اسلامی و شیعه را برای غیبت امام زمان (عج) آماده کنند گفت امام جواد (ع) در سن ۹ سالگی به امامت رسید و در جلسات بحث علمی مشارکت فعال داشت و برای رسانیدن این معنا به دنیای اسلام جایگاه امامت را پیدا کرد و زمانی که امام زمان (عج)در سن ۵ سالگی به امامت می رسند مردم به این درک رسیدندکه این بزرگواران با سایر دانشمندان تفاوت دارند . عید غدیر مورد اتفاق تمام بزرگان اهل سنت ، شیعه و علمای بزرگ اسلام است و کسی غدیر را انکار نمی کند . هرچه اختلاف هست دردرک مفهوم و محدوده غدیر است . وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) که می فرماید: «کسی که امام زمان هود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است »تصریح کرد منظور از امام زمان، ولی امت اسلامی است . مراد از امام زمان کسی است که از جانب خداوند ولایت امر امت به او سپرده شده است . مقصود ولی امر است و ربطی به حاکم بودن ندارد . ایشان در ادامه سخنان خود ضمن مطرح نمودن این مطلب که درجایگاه ولایت امر امت حضرت علی (ع) منصوب شدند و ما باید این نسل را به عنوان یک ولایت مستمر در طول تاریخ بشریت بعد از پیامبر گرامی اسلام (ص)بدانیم متذکر گردید تمام امامان معصوم علیهم السلام علمشان را از حضرت علی (ع) آموختند و حضرت علی (ع) نیز از پیامبر اکرم (ص) آموخت . حضرت علی (ع) بعد از پیامبر (ص) نقش اول و آخر را در تثبیت اسلام ، حفظ ، جمع آوری و تعلیم قرآن وتثبیت شرایط و دستورات الهی داشت . وی در خاتمه سخنان خود افزود اگر حضرت علی (ع) نبود اسلام به وجود نمی آمد و اگر امروز حضرت علی (ع) و جشن غدیرباید به جامعه بشریت شناسانده شود به این معناست که اساس اسلام را باید به جامعه بشریت بشناسانیم و اساس اسلام آشنایی با معارف قرآنی و الهی است . در انتهای مراسم از برگزیدگان مسابقه گلبانگ اذان در سطح واحد ، کارمندان نمونه در ساختمان ستادی با اهدای لوح تقدیر ، شاخه گل و ارائه هدایا تقدیر بعمل آمد . در این راستا به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده های واحد تهران مرکزی تقدیر از کارمندان نمونه دانشکده ها ، مولودی خوانی ، سخنرانی مسئولین امور فرهنگی و اجتماعی دانشکده ها وایستگاه صلواتی برگزار گردید .

ادامه مطلب
برگزاری کارگاه نماز و سلامت معنوی ویژه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی -شهریور۹۶
برگزاری کارگاه نماز و سلامت معنوی ویژه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی-شهریور۹۶

برگزاری کارگاه نماز و سلامت معنوی ویژه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی -شهریور۹۶

برگزاری کارگاه نماز و سلامت معنوی ویژه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به همت حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد تهران مرکزی کارگاه « نماز و سلامت معنوی » با حضور مدیر کل فرهنگی و اجتماعی ، مدیر امور فرهنگی و فوق برنامه و جمعی از کارکنان واحد در روز سه شنبه مورخ ۱۴/۶/۹۶ برگزار گردید . در این کارگاه یک روزه دکتر عزت اله دهقان عضو ستاد اقامه نماز و استاد دروس عمومی واحد تهران مرکزی پیرامون هدف از آفرینش و خلقت انسان و جهان ، بررسی اثربخشی نماز در ارتقای بهداشت روان خانواده ها ، نقش سلامت معنوی بر بهداشت روانی انسان ، رابطه معنوی انسان با پروردگار در طول نماز ، نقش نماز در افزایش سلامت روانی خانواده ، معنای عبادت ، رابطه عبادت و معرفت ، اصناف موجودات ، اصالت روح و درجات ایمان توضیحاتی را ارائه نمود . ایشان در ابتدا با اشاره به آیه هایی از قرآن در خصوص هدف از خلقت (سوره ذاریات - آیه۵۶) و « ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون »ما جن و انس را جز برای بندگی نیافریدیم و( سوره بقره – آیه ۲۱) «یا ایها الناس اعبدو ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون»ای مردم پروردگارتان را که شما و پیشینیان شما را خلق نمود ، پرستش کنید شاید به درجه پارسایی دست یابید گفت هدف از آفرینش را عبودیت و بندگی نامید و هدف از آفرینش جهان انسان است و مقصود از خلقت انسان رسیدن به کمال است . ایشان اظهار داشت نیایش با خدا یکی از حقایق بسیار پر معنا و سازنده جنبه های مثبت انسانی و از اساسی ترین عوامل رشد و تعالی انسان است . امام صادق (ع) در این زمینه فرموده اند « چه چیز باعث می شود که هرگاه یکی از شما بر اثر مشکلی دچار غم و اندوه شد ، وضو بگیرد سپس دو رکعت نماز بگذارد و بعد از نماز دعا کند .» از آن جا که باور و اعتقاد ما مسلمانان بر این است که دین اسلام به عنوان یک ایدئولوژی ارائه دهنده کامل ترین و سلامت سازترین سبک زندگی بشریت است و احکام و دستورات آن حوزه های وسیع اخلاقی ، بین فردی ، بهداشتی و اجتماعی را در بر می گیرد ، لذا مطالعه علمی اثرات و نقش متغیرهای مذهبی در بهداشت روانی یک ضرورت اساسی به نظر می رسد . وی در ادامه سخنان خود ضمن توضیح این مطلب که امروزه بسیاری از روانشناسان دریافته اند که دعا، نماز و داشتن یک ایمان محکم به دین ، اضطراب ، افسردگی ، نگرانی ، تشویق و ترس را که زمینه ساز بسیاری از بیماری هاست برطرف می کند « الا بذکرالله تطمئن القلوب » افزود: کلمه نماز نشان می دهد که رابطه ای میان انسان و پروردگارش وجود دارد ، وقوف خاشعانه و خاضعانه انسان در نماز ، در برابر خداوند متعال به او نیرویی معنوی می بخشد که حس صفای روحی و آرامش قلبی ، امنیت و سلامت روانی را در اوپدید می آورد . ایشان مطرح نمود این حالت آرامش روانی در ایجاد وضعیت سلامت روانی تأثیر بالایی دارد و موجب کاهش شدت فشارهای عصبی روزانه و تنیدگی ها و تنش هایی که بسیاری از مردم دچار آن هستند ، می شود .انسان اگر مشکلات خود را با خدا بازگو کند و پس از نماز با مناجات با پروردگار و دعا به درگاه او طلب یاری بپردازد ، حالت روانی او بهبود پیدا می کند و نشاط و طراوت همه وجود انسان را در بر می گیرد . لذا انسان برای پذیرش علم و معرفت آماده تر و برای انجام کارهای بزرگ توانا تر می شود . در این رابطه پزشک فرانسوی « الکسیس کارل » ثابت کرد نماز موجب سلامت و نشاط روانی و معنوی مشخصی در خانواده ها می شود و همین حالت است که منجر به شفای سریع برخی بیماران در زیارتگاهها و معابد می شود . وی عبادت را بندگی و در مسیر خدا قرار گرفتن و خود را در اختیار اوامر و نواهی او قرار دادن دانست و گفت خالق و سازنده انسان باید او را به گونه ای هدایت کند که انسان به هدف آفرینش خود برسد و در دنیا و آخرت سعادتمند شود . انسان باید به خدا ،روز قیامت ، ملائکه و کتابهای آسمانی گذشته ایمان آورد و دارائی خود را در راه محبت خدا به نزدیکان پیامبر (ص) ، ایتام ، نیازمندان و در راه بندگان خدا انفاق کند ، نماز را به پا و زکات را پرداخت نماید و نسبت به عهد و پیمانش وفادار و در سختی ها و زیانها بردبار و صبور باشد . چنین کسانی دارای ایمانی صادق هستند.ایشان تصریح کرد ایمان نوعی اقرار زبانی ، اعتقاد قلبی و التزام عملی است . سخنران در انتها به سوالات شرکت کنندگان پاسخ گفت .

ادامه مطلب
برگزاری نشست تخصصی « بررسی شخصیت سیاسی وعلمی امام محمد باقر(ع)» در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی-شهریور۹۶
برگزاری نشست تخصصی « بررسی شخصیت سیاسی وعلمی امام محمد باقر(ع)» در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی-شهریور۹۶

برگزاری نشست تخصصی « بررسی شخصیت سیاسی وعلمی امام محمد باقر(ع)» در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی-شهریور۹۶

برگزاری نشست تخصصی « بررسی شخصیت سیاسی وعلمی امام محمد باقر(ع)» در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی نشست تخصصی تحت عنوان « بررسی شخصیت سیاسی و علمی امام محمد باقر (ع) » با حضور معاون و تعدادی از کارکنان دانشکده در روز سه شنبه مورخ ۷/۶/۹۶ برگزار گردید . در این نشست آقای احمد برومند استاد دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی پیرامون زهد ،عظمت و فضیلت آن امام بزرگوار سخنانی را مطرح نمود. ایشان ضمن اشاره به آن که امامت تجلی ذات اعلای الهی است وبرتر از ان است که به وصف در اید گفت خورشید وجود امام که در علم، زهد، عظمت وفضیلت سرامد است هرجا که پا می نهد تاریکی ها را می شکافد و خورشید پر نور وجودش همه جارا روشن می کند و سراج فتح و چراغ ظفررا می افروزد. ایشان در ادامه سخنان خود اظهار داشت کلیه جلوه های کامل و کاملترین جلوه های انسانی که ملک وفلک رابه شگفتی واداشته است مرهون حیات عارفانه وزندگانی شاهدانه اوست .امام محمد باقر( ع ) در دوران امامتش گامهای بزرگی در تدوین دیده گاهای گوناگون رشته های اخلاق ، فقه ،کلام و تفسیر برداشت .وی متذکر گردید امام محمد باقر (ع )به عنوان رهبر دینی مورد احترام شیعیان است ونیز به عنوان یک فقیه و عالم بز رگ اسلامی مورد احترام اهل سنت است .ایشان در کودکی در حادثه کربلا حاضربودو تمام مصائب وصحنه ها رابه چشم دیدند. ایشان خاطرنشان ساخت جابر بن عبداله انصاری تنها صحابی زنده پیامبر اسلام (ص) است که امام محمد باقر (ع) را در حالی که کودکی بیش نبود می بیند و دست اورا می بوسد و اسلام رابه او می رساند. مهمترین نقش امام محمد باقر(ع) تدریس و تدوین نظام مند وعمومی فقه شیعه برای اولین بار است و از دیگر اقدامات امام محمد باقر (ع) ضرب سکه اسلامی بود. وی افزود در زمان عبدالملک مروان سکه رومی رواج داشت تا اینکه به پیشنهاد ایشان سکه های اسلامی ضرب وبجای سکه رومی بکار گرفته شد. مقابله آن امام همام با فرقه های انحرافی ، پوچی عقاید منحرفان را آشکار واز پایگاههای فکری وعقیدتی شیعه دفاع می کرد. سخنران در انتها به سوالات شرکت کنندگان پاسخ گفت .

ادامه مطلب
برگزاری نشست تخصصی قرآنی « عید الضحی ، عید بندگی » در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی-شهریور۹۶
برگزاری نشست تخصصی قرآنی « عید الضحی ، عید بندگی » در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی-شهریور۹۶

برگزاری نشست تخصصی قرآنی « عید الضحی ، عید بندگی » در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی-شهریور۹۶

برگزاری نشست تخصصی قرآنی « عید الضحی ، عید بندگی » در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی نشست تخصصی « عید الضحی ، عید بندگی » با حضور جمعی از کارکنان دانشکده در روز چهارشنبه مورخ ۸/۶/۹۶ برگزار گردید . در این نشست دکتر علی فراهانی استاد گروه معارف واحد تهران مرکزی توضیحاتی را پیرامون این عید خجسته ارائه نمود . ایشان در تعریف عید گفت : عید از ریشه " عود" و معاد به معنای بازگشت گرفته شده است . عید به معنای بازگشت به فطرت پاک و نخستین انسانی است. همان که خداوند متعال در آیه ۳۰ سوره مبارکه روم فرموده است :« فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ » "ﭘﺲ [ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﻰ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﺷﺮﻙ ] ﺣﻖ ﮔﺮﺍﻳﺎﻧﻪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻭﺟﻮﺩﺕ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻳﻦ ﺩﻳﻦ [ ﺗﻮﺣﻴﺪﻯ ] ﺭﻭﻯ ﺁﻭﺭ ، [ ﭘﺎﻯ ﺑﻨﺪ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺑﺮ ]ﺳﺮﺷﺖ ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺳﺮﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﺵ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺒﺪﻳﻠﻰ ﻧﻴﺴﺖ ؛ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﻳﻦ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ؛ ﻭﻟﻰ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺮﺩم ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ [ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺻﻴﻞ ] ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ."وی با اشاره به آن که صفات فطری , صفاتی هستند که در تمام انسان ها مشترک هستند از قبیل حق طلبی , کمال جویی , پرستش و مهرجویی افزود عید فرصتی برای بازگشت انسان ها به صفات پاک دوران کودکی است : تجربه زندگی با شادی و در زمان حال , بدون کینه و حسادت و به دور از غم و اندوه فردا و آینده نامعلوم. ایشان متذکر گردید کلمه عید تنها یک بار در قرآن کریم و در آیه شریفه ۱۱۴ سوره مبارکه مائده آمده است :" قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزلْ عَلَیْنَا مَائِدَهً مِّنَ السَّمَاءِ تَکُونُ لَنَا عِیدًا لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَهً مِّنکَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّازقِینَ " حضرت ﻋﻴﺴﻰ (ع) ﮔﻔﺖ : ﺧﺪﺍﻳﺎ ! ﺍﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎ ! ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺳﻔﺮﻩ ﺍﻯ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻏﺬﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﻦ ﺗﺎ ﻋﻴﺪﻯ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ ﻧﺴﻞ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻣﺎ ، ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻯ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺗﻮ ؛ ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻯ ﺑﺨﺶ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺯﻯ ﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻧﻰ ." خود مناسبت زمانی و مکانی عید , یک میراث مشترک در فرهنگ بشری است. شاید نتوان ملتی , فرهنگی و قوم و مذهبی را یافت که دارای عید نباشد.همان گونه که در دعای حضرت عیسی مسیح ( علی نبینا و آله و علیه السلام) در آیه گفته شده است، عید و نزول مائده آسمانی منحصر به زمان خود آن حضرت نیست. خدایا آن را عیدی برای اول و آخر ما قرار بده. ما مسلمانان نیز علاوه بر اعیاد رسمی خود دارای یک عید هفتگی هستیم واکثریت اعمال عیدها مشترک هستند : پاک سازی ظاهر ( غسل و وضوء) , پاک سازی باطن ( عبادت در کنیسه , کلیسا , آتشکده , مسجد , مصلی و کلا پرستشگاه ها و معابد) , احسان دیگران و اعمالی که در نهایت به یک هدف واحد می رسنداز جمله : نوسازی ظاهری و باطنی و آگاهی بخشی در پرتو رهایی از قیود ظاهری , زمانی و مکانی که در اثر تکرار ملال آور , غم انگیز و فرساینده روح و جسم اند. وی در پایان سخنان خود خاطر نشان ساخت عید سعید قربان یا عید الضحی در میان اعیاد اسلامی ویژگی ها و کارکرد های منحصر بفردی نیز دارد. از جمله همین نام ضُحی که معنای نیمروز و برآمدن خورشید است. زمانی که حجاج پس از وقوف در عرفات ( شناخت) ، مشعر ( محل شعور و آگاهی) و مِنا ( سرزمین آرزوها) به قربانگاه و موعد عشق می شتابند. سخنران در انتها به سوالات شرکت کنندگان پاسخ گفت

ادامه مطلب
برگزاری مسابقه« گلبانگ اذان» در ساختمان ستادی واحد تهران مرکزی
برگزاری مسابقه« گلبانگ اذان» در ساختمان ستادی واحد تهران مرکزی

برگزاری مسابقه« گلبانگ اذان» در ساختمان ستادی واحد تهران مرکزی

برگزاری مسابقه« گلبانگ اذان» در ساختمان ستادی واحد تهران مرکزی به همت حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد تهران مرکزی مسابقه «گلبانگ اذان »کارکنان ، استادان و خانواده های آنها ویژه برادران با حضور مدیر کل فرهنگی و اجتماعی ، مدیر امور فرهنگی و فوق برنامه و جمعی از کارکنان واحد در روز سه شنبه مورخ ۷/۶/۹۶ در ساختمان ستادی واحد تهران مرکزی برگزار گردید.شایان ذکر است در این مسابقه تعداد ۱۶ نفر شرکت داشته و به برگزیدگان هدایایی اهدا خواهد شد . ضمناً این مسابقه با داوری استاد حسین موسوی بلده استاد بین المللی قرآن کریم برگزار گردید .

ادامه مطلب
برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام محمد باقر (ع)  در ساختمان ستادی و دانشکده های  واحد تهران مرکزی
برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام محمد باقر (ع) در ساختمان ستادی و دانشکده های واحد تهران مرکزی

برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام محمد باقر (ع) در ساختمان ستادی و دانشکده های واحد تهران مرکزی

به همت حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی واحدتهران مرکزی مراسم عزاداری و سوگواری به مناسبت شهادت پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت امام محمد باقر (ع) در ساختمان ستادی با حضور معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران ، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی ، مدیر امور فرهنگی و فوق برنامه و جمعی از کارکنان ساختمان ستادی در روز سه شنبه مورخ ۷/۶/۹۶ در ساختمان ستادی واحد برگزار گردید . در این مراسم پس ازبرگزاری نماز پرفضیلت جماعت ظهر و عصر حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا توکلی معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران پیرامون شخصیت عالم و برجسته آن امام همام مطالبی را ارائه نمود . ایشان ضمن اشاره به آن که انسانها برای تقویت معنویات خود به دنبال راههای ویژه ای هستند امام محمد باقر(ع) می فرماید : « برترین عبادتها دوچیز است ، پاک نگاه داشتن شکم و دامن» . وی متذکر گردید انسان باید دامان خود را از حرامات حفظ نماید و پاکی و طهارت شکم داشته باشد . ایشان تصریح کرد امام محمد باقر (ع) نماد ارزش های والای انسانی و کمال اخلاقی است . در این راستا به همت اداره دانشجویی و فرهنگی کلیه دانشکده های واحد تهران مرکزی مراسم عزاداری و نوحه خوانی با حضور جمعی از کارکنان و دانشجویان دانشکده ها برگزار گردید . از دیگر برنامه های این مراسم مداحی توسط مداحان اهل بیت علیهم ااسلام ، برپایی برپایی نماز پر فضیلت جماعت ظهر و عصر و سخنرانی مسئولان امور فرهنگی و اجتماعی دانشکده ها پیرامون فضائل و مناقب آن حضرت ، زمینه سازی های پدر بزرگوار آن امام همام در راه معرفی مکتب تشیع و مبارزه با طاغوت ها ، تربیت شاگردان برجسته و تبیین فقه ناب اسلامی و آموزه های اهل بیت علیهم السلام بود .

ادامه مطلب
برگزاری نشست تخصصی « خانواده موفق » در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی-شهریور۹۶
برگزاری نشست تخصصی « خانواده موفق » در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی-شهریور۹۶

برگزاری نشست تخصصی « خانواده موفق » در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی-شهریور۹۶

به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی نشست تخصصی باعنوان « خانواده موفق » به مناسبت سالروز نورانی ترین پیوند هستی حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه علیها السلام اسطوره های دینی ما و بهترین الگوی ازدواج آسان با حضور معاون و جمعی از کارکنان دانشکده در روز شنبه مورخ ۴/۶/۹۶ برگزار گردید . در این نشست خانم افسانه صمد زاده استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی واحد تهران مرکزی پیرامون ازدواج موفق و ویژگیهای آن مطالبی را مطرح نمود . ایشان با اشاره به آن که زندگی مشترک، فرصتی با هم بودن و با هم اوج گرفتن و امانتی در دست شما و همسرتان است اظهار داشت در معماری زندگی مشترک آشنایی "آغاز"، شناخت "پیشرفت"، و ازدواج " کامیابی" محسوب می‌شود، اما با هم خوشبخت بودن و احساس رضایت از یکدیگر هدف نهایی زوجین در ازدواج موفق است که برای دستیابی به این هدف ارزشمند ، باید نیازهای عاطفی و مهم تر از آن تفاوت‌های فردی یکدیگر را شناخته و به آنها احترام بگذاریم. وی در ادامه سخنان خود ضمن برشمردن ویژگی های خانواده سالم و موفق از جمله گرایش به برقراری ارتباط صحیح و مطلوب ، تصدیق و حمایت همه اعضا، احترام گذاشتن به دیگران ، حس صداقت، شوخ طبعی،بازی و تفریح با هم، تعامل متعادل اعضا، حس مسئولیت مشترک/ باز بودن مرزهای خانواده جهت یافتن راه حل مشکلات، گذراندن اوقات فراغت با هم، مذهب مشترک/ احترام به حریم خصوصی هم ادامه داد اهداف اساسی خانواده شامل برآورده کردن نیازهای افراد، برآورده کردن نیازهای جامعه،به دنیا آوردن و اجتماعی کردن ، ایجاد ثبات در زندگی افراد، ایجاد زمینه اصلی یادگیری رفتارهای فردی، تفکر و احساسات اعضا، وظیفه اصلی خانواده: پرورش رشد روانی،اجتماعی و رفاه اعضا، انتقال ارزشهای اجتماعی و حفظ آنها می باشد . وی تصریح کرد وقتی زوجین با هم مشکل و اختلاف دارند، اولین نکته ای که باید رعایت شود این است که هر دو طرف شرایط مذاکره و تمایل به گفتگو در مورد موضوع اختلاف داشته باشند.

ادامه مطلب
برگزاری مراسمی به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در ساختمان ستادی و دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی
برگزاری مراسمی به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در ساختمان ستادی و دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی

برگزاری مراسمی به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در ساختمان ستادی و دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی

ادامه مطلب