برگزاری نشست تخصصی قرآنی « عید الضحی ، عید بندگی » در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی-شهریور۹۶

برگزاری نشست تخصصی قرآنی « عید الضحی ، عید بندگی » در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی-شهریور۹۶

۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۰۸:۵۰ کد خبر : ۱۲۸۹۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۳
برگزاری نشست تخصصی قرآنی « عید الضحی ، عید بندگی » در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی نشست تخصصی « عید الضحی ، عید بندگی » با حضور جمعی از کارکنان دانشکده در روز چهارشنبه مورخ ۸/۶/۹۶ برگزار گردید . در این نشست دکتر علی فراهانی استاد گروه معارف واحد تهران مرکزی توضیحاتی را پیرامون این عید خجسته ارائه نمود . ایشان در تعریف عید گفت : عید از ریشه " عود" و معاد به معنای بازگشت گرفته شده است . عید به معنای بازگشت به فطرت پاک و نخستین انسانی است. همان که خداوند متعال در آیه ۳۰ سوره مبارکه روم فرموده است :« فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ » "ﭘﺲ [ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﻰ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﺷﺮﻙ ] ﺣﻖ ﮔﺮﺍﻳﺎﻧﻪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻭﺟﻮﺩﺕ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻳﻦ ﺩﻳﻦ [ ﺗﻮﺣﻴﺪﻯ ] ﺭﻭﻯ ﺁﻭﺭ ، [ ﭘﺎﻯ ﺑﻨﺪ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺑﺮ ]ﺳﺮﺷﺖ ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺳﺮﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﺵ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺒﺪﻳﻠﻰ ﻧﻴﺴﺖ ؛ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﻳﻦ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ؛ ﻭﻟﻰ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺮﺩم ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ [ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺻﻴﻞ ] ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ."وی با اشاره به آن که صفات فطری , صفاتی هستند که در تمام انسان ها مشترک هستند از قبیل حق طلبی , کمال جویی , پرستش و مهرجویی افزود عید فرصتی برای بازگشت انسان ها به صفات پاک دوران کودکی است : تجربه زندگی با شادی و در زمان حال , بدون کینه و حسادت و به دور از غم و اندوه فردا و آینده نامعلوم. ایشان متذکر گردید کلمه عید تنها یک بار در قرآن کریم و در آیه شریفه ۱۱۴ سوره مبارکه مائده آمده است :" قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزلْ عَلَیْنَا مَائِدَهً مِّنَ السَّمَاءِ تَکُونُ لَنَا عِیدًا لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَهً مِّنکَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّازقِینَ " حضرت ﻋﻴﺴﻰ (ع) ﮔﻔﺖ : ﺧﺪﺍﻳﺎ ! ﺍﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎ ! ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺳﻔﺮﻩ ﺍﻯ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻏﺬﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﻦ ﺗﺎ ﻋﻴﺪﻯ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ ﻧﺴﻞ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻣﺎ ، ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻯ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺗﻮ ؛ ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻯ ﺑﺨﺶ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺯﻯ ﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻧﻰ ." خود مناسبت زمانی و مکانی عید , یک میراث مشترک در فرهنگ بشری است. شاید نتوان ملتی , فرهنگی و قوم و مذهبی را یافت که دارای عید نباشد.همان گونه که در دعای حضرت عیسی مسیح ( علی نبینا و آله و علیه السلام) در آیه گفته شده است، عید و نزول مائده آسمانی منحصر به زمان خود آن حضرت نیست. خدایا آن را عیدی برای اول و آخر ما قرار بده. ما مسلمانان نیز علاوه بر اعیاد رسمی خود دارای یک عید هفتگی هستیم واکثریت اعمال عیدها مشترک هستند : پاک سازی ظاهر ( غسل و وضوء) , پاک سازی باطن ( عبادت در کنیسه , کلیسا , آتشکده , مسجد , مصلی و کلا پرستشگاه ها و معابد) , احسان دیگران و اعمالی که در نهایت به یک هدف واحد می رسنداز جمله : نوسازی ظاهری و باطنی و آگاهی بخشی در پرتو رهایی از قیود ظاهری , زمانی و مکانی که در اثر تکرار ملال آور , غم انگیز و فرساینده روح و جسم اند. وی در پایان سخنان خود خاطر نشان ساخت عید سعید قربان یا عید الضحی در میان اعیاد اسلامی ویژگی ها و کارکرد های منحصر بفردی نیز دارد. از جمله همین نام ضُحی که معنای نیمروز و برآمدن خورشید است. زمانی که حجاج پس از وقوف در عرفات ( شناخت) ، مشعر ( محل شعور و آگاهی) و مِنا ( سرزمین آرزوها) به قربانگاه و موعد عشق می شتابند. سخنران در انتها به سوالات شرکت کنندگان پاسخ گفت
برگزاری نشست تخصصی قرآنی « عید الضحی ، عید بندگی » در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی-شهریور۹۶

نظر شما :